Monday, March 8, 2010

Akibat Cuai


Adam hendak pergi ke rumah kawannya. Adam lapar kerana belum makan tengah hari. Adam teringat dia ada pisang di dalam koceknya. Adam memang nakal kerana selepas makan pisang itu, dia membuang kulit pisang itu sembarangan.

Selepas itu, Cikgu Irfan lalu di sana. Dia tidak nampak kulit pisang itu. Dia terpijak kulit itu lalu terjatuh. Cikgu Irfan kesakitan lalu berlari ke klinik yang dekat.

Cikgu Irfan sangat marah kerana dia sudah lambat untuk pergi ke sekolah. Cikgu Irfan tidak tahu yang Adam sedang menjenguk ke dalam bilik rawatan itu.

Adam berasa menyesal kerana Cikgu Irfan guru kesayangannya. Adam menulis surat untuk meminta maaf.


102 patah perkataan

Raisa Mardhiah Bte Md Redwan
ML3A/2 (2010)

*********************************************


Fathi mahu pergi ke rumah mak ciknya. Dia berjalan sambil makan sebiji pisang. Dia membuang kulit pisang itu sembarangan. Fathi seorang budak yang nakal. Dia tidak berfikir sama ada perbuatannya itu betul atau salah.

Tiba-tiba Cikgu Izz lalu di situ. Cikgu Izz mahu pergi ke sekolah. Dia sudah terlambat. Cikgu Izz tidak nampak yang ada kulit pisang di situ. Dia terus terpijak kulit pisang itu lalu terjatuh. Dia mengerang kesakitan.

Setibanya di klinik, dia terus ceritakan apa yang berlaku. Di klinik itu ada Fathi. Fathi sedang menjenguk ke dalam bilik rawatan. Fathi menggigil ketakutan.

Setibanya di rumah, dia mengambil sehelai kertas lalu mulai menulis. Dia meminta maaf. Dia berasa menyesal. Sekarang dia sudah sedar. Dia tahu perbuatannya itu adalah salah.


120 patah perkataan

Amirul Bin Abdullah
ML3A/1



*********************************************


Ifran hendak ke rumah kawan baiknya. Dia berjalan menuju ke perhentian bas sambil makan dua biji pisang. Ifran memang budak yang nakal. Dia membuang kulit pisang itu sembarangan.

Cikgu Saifudin hendak ke Sekolah Rendah Griffiths. Tiba-tiba Cikgu Saifudin terpijak kulit pisang itu lalu terjatuh ke lantai yang keras itu. Cikgu Saifudin pun pergi ke klinik yang berdekatan.

Doktor di klinik itu membubuh ubat pada tangan Cikgu Saifudin yang cedera. Cikgu Saifudin berasa marah. Ifran pun ada di klinik itu juga. Ifran menjenguk ke bilik rawatan itu. Ifran berasa takut kerana esok harinya Cikgu Saifudin akan mengajarnya Bahasa Melayu di sekolah.

Ifran terus pulang ke rumah dan menulis surat kepada Cikgu Saifudin untuk meminta maaf. Dia tidak akan cuai lagi. Dia berasa lega kerana telah menulis surat kepada gurunya.



127 patah perkataan

Muhammad Audi Bin Othman
ML3A/2

44 comments:

  1. Saya suka akan karangan yang ditulis oleh Audi. Ceritanya lucu dan membuat saya ketawa.

    ReplyDelete
  2. Saya suka cerita Amirul.Ceritanya sangat menyeronokkan.

    ReplyDelete
  3. Saya suka amirul karangan sebab ceritanya menarik.

    ReplyDelete
  4. saya suka karangan audi kerana karangan itu membuat saya ketawa

    ReplyDelete
  5. saya suka karangan audi.karangan dia sangat bagus.saya suka karangannya.

    ReplyDelete
  6. Karangan Amirul sangat baik!

    ReplyDelete
  7. Saya suka karangan Ifran.Ceritanya sangat kelakar.

    ReplyDelete
  8. Saya suka akan karangan yang ditulis oleh Audi.Ceritanya sangat cermelang.

    ReplyDelete
  9. saya suka karangan Amirul.ceritanya sangat cermelang.

    ReplyDelete
  10. Saya suka karang yang ditulis oleh Audi kerana bagus dan membuat saya sangat gembira...

    ReplyDelete
  11. Saya suka akan karangan yang ditulis oleh Amirul. Ceritanya menakutkan saya.

    ReplyDelete
  12. Al Hakim bin FaredMarch 8, 2010 at 12:03 PM

    Saya suka akan karagan yang ditulis oleh Audi.Ceritanya sangat bagus.

    ReplyDelete
  13. saya suka karangan yang ditulis oleh Raisa.

    ReplyDelete
  14. shahzana nurul adlynnMarch 8, 2010 at 12:03 PM

    Saya suka karangan Raisa kerana bagus sekali ceritanya.

    ReplyDelete
  15. saya suka karangan Raisa kerana seronok.

    ReplyDelete
  16. Saya suka karagan yang ditulis oleh Raisa.Ceritanaya membuat saya teruja.

    ReplyDelete
  17. Saya suka karangan yang di tulis oleh Raisa Mardhiah.
    Ceritanya sungguh menarik dan mengingat saya jangan buang sampah sembaragan.Dia sangat pandai.

    ReplyDelete
  18. Saya suka karangan Raisa.Ceritanya sangat bagus.

    ReplyDelete
  19. saya suka karangan yang ditulis oleh raisa.karangan raisa seronok.

    ReplyDelete
  20. SAYA SUKA AKAN KARANGAN AMIRUL KERANA IA SANGAT MENAKUTKAN.

    ReplyDelete
  21. Nur Iffah BatrisyiaMarch 8, 2010 at 12:07 PM

    Saya suka akan karangan yang ditulis oleh Raisa.Ceritanya sungguh bagus dan menarik.

    ReplyDelete
  22. Apa khabar Cikgu Zaidy?

    ReplyDelete
  23. Zul Rockers dan MikhailMarch 11, 2010 at 1:06 PM

    Saya suka karangan Audi kerana karangan dia
    sangat bagus.

    ReplyDelete
  24. shahzana nurul adlynnMarch 11, 2010 at 1:06 PM

    WAH!Cantiknya blog ini!

    ReplyDelete
  25. Daniel dan Ariq suka akan karangan Audi kerana dia kreative.

    ReplyDelete
  26. saya suka akan karangan yang ditulis oleh Amirul.Ceritanya bagus.

    ReplyDelete
  27. Saya suka akan karangan Raisa kerana sangat baik.

    ReplyDelete
  28. Saya suka kangan yang ditulis oleh Raisa ceritanya sangat bagus dan menarik

    ReplyDelete
  29. Ariq suka akan karangan Audi.Karangan Audi seronok.

    ReplyDelete
  30. Sedapnya hujan semalam.Minggu yang lalu tak hujan panasnya!

    ReplyDelete
  31. kenapa tak nak bermain dalam hujan?kan tak best

    kalau membaca buku di rumah!

    ReplyDelete
  32. Saya suka akan karangan Amirul kerana sangat lucu.

    ReplyDelete
  33. saya suka akan karangan yang ditulis oleh Audi.Ceritanya sangat baik dan membuat saya gembira.

    ReplyDelete
  34. SHAHZANA NURUL ADLYNNMarch 11, 2010 at 1:25 PM

    Lega sikit semalam hujan. BEST!

    ReplyDelete
  35. Hujan sangat dingin.Saya tahu apa nak buat. Marilah bermain bola di rumah.Tapi main dengan bola kecil.

    ReplyDelete
  36. kenapa tak berbasikal akan hujan.

    ReplyDelete
  37. Ariq akan melukis di dalam kelas semasa hujan.

    ReplyDelete
  38. Saya suka akan karangan Audi kerana ceritanya sangat menarik.

    ReplyDelete
  39. Saya suka hujan kerana saya boleh tidur.

    ReplyDelete
  40. YEAH!Semalam hujan

    ReplyDelete
  41. saya akan menulis dialog di dalam kelas semasa hujan.

    ReplyDelete
  42. saya suka hujan kerana saya boleh bermain dengan kucing.

    ReplyDelete
  43. Semalam hujan BEST! Sedap baca buku.

    ReplyDelete
  44. Saya berasa sangat sejuk kerana hujan lebat.

    ReplyDelete